2023-11-27 11:39Pressmeddelande

Samir Alj Fält besöker Vandalorums Designskola 29/11

Samir Alj Fält, workshopledare på Vandalorums Designskola

Pressen bjuds in att närvara när formgivaren Samir Alj Fält onsdag den 29/11 besöker Vandalorums Designskola och håller en kreativ workshop med alla deltagande barn och unga. Samir Alj Fält är även grundare av Design Lab S (Sveriges första designstudio för barn) och lärare på Konstfack. Han var även huvuddomare i Mästerskaparna på SVT samt deltog i referensgruppen under Designskolans första år.

Kl 16.00-18.00 inbjuds pressen att närvara på Designskolans workshop under ledning av Samir Alj Fält i Vandalorums Formstudio. Föranmälan till malena.sandahl@vandalorum.se

Samma dag håller Samir Alj Fält ett lunchsamtal i Galleriet i regi av Vandalorums Designskola. Samir Alj Fält berättar om kreativa processer, alternativa estetiska uttryck, kulturarv, pedagogisk praktik samt sina erfarenheter av att bygga upp en verksamhet med lokal förankring. Kostnadsfritt deltagande.

Vandalorums unika Designskola riktar sig till alla barn och unga som är nyfikna på hur saker är gjorda, vill skapa med händerna och gillar att testa olika spännande material och tekniker. Designskolans elever träffas en gång i veckan i Vandalorums Formstudio och leds av Vandalorums konst- och designpedagoger tillsammans med nationellt och internationellt verksamma formgivare, designers och konsthantverkare. Under höstterminen 2023 gästas Designskolan av bl. a. Emma Dahlqvist, Front: Anna Lindgren och Sofia Lagerkvist, Ida Pettersson Preutz samt studenter från Beckmans Designhögskola. Deltagarna får också göra studiebesök hos hantverks- och tillverkningsföretag.

Designskolan möjliggörs genom stöd av Proton Group (huvudsponsor), Nämnden för Hemslöjdsfrågor samt Stiftelsen Lars Hiertas Minne.

Bild Samir Alj Fält, fotograf Jonas Isfält

Mellan åkrarna i utkanten av småländska Värnamo ligger Vandalorum, ett museum där vår tids mest tongivande konst och design visas. Ett stenkast bort möts E4:an och riksväg 27 som gemensamt binder samman Sverige. Initiativtagare till Vandalorum är Sven Lundh och uppbyggnaden har möjliggjorts finansiellt av företagarfamiljerna Hamrin, Liljedahl och Svenstig. Byggnaderna, som minner om den monumentala torklada som en gång låg på platsen, är uppförda efter ett originalkoncept av den prisbelönte italienske arkitekten Renzo Piano. En av Vandalorums lador är hemvist åt Smålands Konstarkiv, vars utställningar främst lyfter fram konstnärer med koppling till Småland. Vandalorums trädgård är skapad av den holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolf.

Administrativ chef, Vandalorum
Malena Sandahl