2023-08-29 08:28Pressmeddelande

Proton Group blir huvudsponsor till Vandalorums Designskola

Designskolan, Vandalorum

Vandalorum har glädjen att välkomna Proton Group som huvudsponsor för museets Designskola! Höstterminens Designskola startar onsdagen den 6/9 och anmälan är just nu öppen för alla mellan 8 och 15 år. Tre framstående formgivare håller i workshops under terminen.

Vandalorums unika Designskola riktar sig till alla barn och ungasom är nyfikna på hur saker är gjorda, vill skapa med händerna och gilar att testa olika spännande material och tekniker. Designskolans elever träffas en gång i veckan i Vandalorums Formstudio och leds av Vandalorums konst- och designpedagoger tillsammans med nationellt och internationellt verksamma formgivare, designers och konsthantverkare. Deltagarna får också göra studiebesök hos hantverks- och tillverkningsföretag.

Proton Group har under flera tillfällen varit engagerade i Vandalorums utbildningsprogram. Proton väljer nu att gå in och stötta Designskolan för höstterminen 2023 och vårterminen 2024. Genom engagemanget vill Proton Group ge fler barn och unga en rik och stimulerande fritid samt tillgång till professionell kultur.

– Vi är imponerade av det engagemang och arbete Vandalorum driver för att stärka barn och ungas intresse för kultur, design och formgivning. För oss på Proton Group passar det väldigt väl med våra ambitioner att ge barn och ungdomar i bygden möjligheten till en aktiv fritid, men också för att visa olika arbeten som finns inom tillverkande industri. Med vårt engagemang hoppas vi dessutom att fler företag i bygden sponsrar Vandalorum för en ökad insyn i industrin och ett rikt kulturliv, säger Emma Ohliw, marknads- och kommunikationschef på Proton Group.

Terminsavgiften för att delta i Designskolan är 250 kr. Proton Group ger genom sitt stöd också möjlighet för barn till föräldrar som ej kan betala avgiften, att delta gratis.

Höstens program för Vandalorums Designskola är nu klart och workshops kommer att hållas av bl. a.:

Samir Alj Fält
Formgivare, grundare av Design Lab S (Sveriges första designstudio för barn) och lärare på Konstfack. Huvuddomare i Mästerskaparna på SVT.

Emma Dahlqvist
Prisbelönt designer och konstnär som kombinerar digital teknik och slöjd. Författare till uppmärksammade böcker om nyskapande näversjöld och korgflätning.

Ida Pettersson Preutz
Formgivare och konsthantverkare som skapar storslagna närmast hypnotiska lapptäcken och mönster. Aktuell med utställning hos Smålands Konstarkiv på Vandalorum.

Om Vandalorums Designskola
Det finns en rik tradition av att erbjuda värdefulla fritidsaktiviteter för barn och unga inom t.ex. sport, natur, musik, teater, konst och dans. Ett område inom vilket den här typen av fritidsaktiviteter sällan erbjuds är design, även om detta är ett område som är av vikt för framtiden, och som har en särskild relevans i Jönköpings län med sin omfattande tillverkningsindustri. Genom Designskolan ges barn nya erfarenheter och sociala sammanhang, men också kunskaper som i framtiden kan omvandlas till en värdefull bas vid utbildnings- och yrkesval.

Designskolan har även riktat stöd från Nämnden för hemslöjdsfrågor, Oscar och Maria Ekmans Donationsfond samt Stiftelsen Lars Hiertas Minne.

Om Proton Group
Proton Group är en privatägd industrikoncern med företag i fem affärsområden. Huvudkontor finns i Värnamo. Proton Group är idag verksamma inom branscher som fordonsindustrin, belysning och belysningslösningar för offentlig miljö, rörinstallationer, maskinsäkerhet samt ytbehandling för fordon, bygg- och verkstadsindustri. Totalt omsätter Proton Group ca 700 MSEK och har drygt 400 medarbetare. Läs mer på protongroup.com

Foto: Samir Alj Fält / Emma Dahlqvist (fotograf Clara Bodén) / Ida Pettersson Preutz (fotograf Sara Guldbrandsson)

Mellan åkrarna i utkanten av småländska Värnamo ligger Vandalorum, ett museum där vår tids mest tongivande konst och design visas. Ett stenkast bort möts E4:an och riksväg 27 som gemensamt binder samman Sverige. Stanna till för att uppleva våra utställningar, njuta av den vällagade maten och upptäcka god design i vår shop. Vandalorum är ett levande museum, här visas unika utställningar som presenterar framstående nutida formgivare och konstnärer, såväl svenska som internationella. Byggnaderna, som minner om den monumentala torklada som en gång låg på platsen, är uppförda efter ett originalkoncept av den prisbelönte italienske arkitekten Renzo Piano. Inredningen är framtagen av den isländske arkitekten Sigurdur Gustafsson i samråd med Vandalorums initiativtagare Sven Lundh. En av Vandalorums lador är hemvist åt Smålands Konstarkiv, vars utställningar främst lyfter fram konstnärer med koppling till Småland.

Administrativ chef, Vandalorum
Malena Sandahl