2023-01-16 09:14Pressmeddelande

Vandalorums Designskola beviljas statligt stöd

Vandalorum har glädjen att meddela att museets Designskola beviljats stöd om 150 000 kr från myndigheten Nämnden för hemslöjdsfrågor. Totalt skickades 171 ansökningar in varav 24 beviljades.

Vandalorums Designskola för barn och unga är en för Sverige unik verksamhet. Designskolans grupper i åldrarna 8-11 respektive 12-15 år träffas en gång i veckan i Vandalorums Formstudio. Barnen arbetar med eget skapande, möter professionella formgivare och konsthantverkare, gör studiebesök hos hantverks- och tillverkningsföretag samt experimenterar med för regionen typiska tillverkningsmaterial. Designskolan leds av Vandalorums konst- och designpedagoger i nära samarbete med nationellt och internationellt verksamma konsthantverkare och formgivare.

Varför en Designskola på Vandalorum?
Det finns en rik tradition av att erbjuda värdefulla fritidsaktiviteter för barn och unga inom t.ex. sport, natur, musik, teater, konst och dans. Ett område inom vilket den här typen av fritidsaktiviteter sällan erbjuds är design, även om detta är ett område som är av vikt för framtiden, och som har en särskild relevans i Jönköpings län med sin omfattande tillverkningsindustri. Genom Designskolan ges barn nya erfarenheter och sociala sammanhang, men också kunskaper som i framtiden kan omvandlas till en värdefull bas vid utbildnings- och yrkesval.

Designskolan har även riktat stöd från Värnamo Energi, Oscar och Maria Ekmans Donationsfond samt Kulturrådet.

Vårterminens Designskola startar onsdagen den 25/1 och anmälan är nu öppen för alla mellan 8 och 15 år.

Se samtliga beviljade bidrag här.

Mellan åkrarna i utkanten av småländska Värnamo ligger Vandalorum, ett museum där vår tids mest tongivande konst och design visas. Ett stenkast bort möts E4:an och riksväg 27 som gemensamt binder samman Sverige. Stanna till för att uppleva våra utställningar, njuta av den vällagade maten och upptäcka god design i vår shop. Vandalorum är ett levande museum, här visas unika utställningar som presenterar framstående nutida formgivare och konstnärer, såväl svenska som internationella. Byggnaderna, som minner om den monumentala torklada som en gång låg på platsen, är uppförda efter ett originalkoncept av den prisbelönte italienske arkitekten Renzo Piano. Inredningen är framtagen av den isländske arkitekten Sigurdur Gustafsson i samråd med Vandalorums initiativtagare Sven Lundh. En av Vandalorums lador är hemvist åt Smålands Konstarkiv, vars utställningar främst lyfter fram konstnärer med koppling till Småland.

Publik- och kommunikationsansvarig, Vandalorum
Johanna Hansson