2024-03-18 09:37Pressmeddelande

Smålands Konstarkiv presenterar Emma Krantz: Timlighetens Anatomi

Emma Krantz: Timlighetens anatomi, utställning på Smålands Konstarkiv i Vandalorum

Välkommen på pressvisning torsdag 21 mars kl 10 i närvaro av konstnär Emma Krantz och verksamhetsledare Kalinka Ussing. Anmälan till utställningskoordinator Elin Arvidsson.

Emma Krantz 23 mars - 19 maj 2024
Utställning i Lada 3, Smålands Konstarkiv

Emma Krantz presenterar ett urval fotografiska verk som lockar in besökarna i ett suggestivt rum där fantasin får fritt spelrum.

Krantz arbeten bygger på hennes konstnärliga praktik som b la innebär att hon jobbar med samma motiv under en längre period och fotograferar på olika tidpunkter så att hon fångar ljusets skiftande karaktär, hon fotograferar ofta i hemmiljö och med sig själv som modell, dock poängtera hon att verken inte handlar om henne som person, men att hon använder sig själv som ett verktyg i processen. Hon jobbar med ljus och skugga på ett lekande och kreativt sätt, bilderna blir som ett eget univers och det är lätt att man associerar motiven till Edward Hopper eller till Ola Billgren, den solitära människan som möter sin egen skugga. Bilderna är laddade med innehåll och är även estetiskt tilltalande.

Porträtt Emma Krantz

Krantz (f. 1972, Växjö) är utbildad fotograf vid Nordens Fotoskola Biskops-Arnö samt i psykologi och konstvetenskap vid Lunds Universitet. Hon bor och är verksam i Malmö och Lund.

Mellan åkrarna i utkanten av småländska Värnamo ligger Vandalorum, ett museum där vår tids mest tongivande konst och design visas. Ett stenkast bort möts E4:an och riksväg 27 som gemensamt binder samman Sverige. Initiativtagare till Vandalorum är Sven Lundh och uppbyggnaden har möjliggjorts finansiellt av företagarfamiljerna Hamrin, Liljedahl och Svenstig. Byggnaderna, som minner om den monumentala torklada som en gång låg på platsen, är uppförda efter ett originalkoncept av den prisbelönte italienske arkitekten Renzo Piano. En av Vandalorums lador är hemvist åt Smålands Konstarkiv, vars utställningar främst lyfter fram konstnärer med koppling till Småland. Vandalorums trädgård är skapad av den holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolf.

Utställningskoordinator, Smålands Konstarkiv
Elin Arvidsson