Utställning i Formladan 24/1 - 5/5 2026
Pressvisning fredag 23/1 kl 10 i närvaro av Masayoshi Oya och museichef Elna Svenle. Anmälan till johanna.hansson@vandalorum.se
______________________________________________________________________________________
Vandalorum presenterar våren 2026 en omfattande soloutställning med keramikern Masayoshi Oya. Utställningen kommer att innehålla nya keramiska verk, glas, skisser, textilier samt en animation som tar med publiken in i Oyas konstnärliga process, skapad specifikt för Vandalorum i samarbete med den brittiske konstnären och animatören Ben Baker.
Under sina studier i Japan i början av 2000-talet hade Oya svårt att hitta en egen konstnärlig identitet. Utbildningen var baserad på en lång keramisk tradition och syftade till att uppnå högsta möjliga tekniska skicklighet i de olika stegen av hantverket. Oya lämnade den mångkulturella staden Tokyo, och efter att ha studerat vid en keramisk skola i Seto flyttade han år 2007 till byn Vickleby på Öland för att studera på Capellagården. Oya mötte här ett nytt förhållningssätt till både utbildning och individuella uttryck, och värdesatte högt att studera under Kennet Williamsson. Efter Capellagården gick Oya direkt vidare till en masterutbildning vid HDK i Göteborg, en stad han har förblivit trogen och där han idag driver Studio Oyama.
Oya har sedan han flyttade till Sverige utvecklat ett distinkt men ständigt föränderligt uttryck i skärningspunkten mellan två kulturer – den japanska och den svenska. Hans uppmärksammade och eftertraktade keramiska produktion omfattar både bruks- och konstgods, och har idag nått en internationell publik. Traditionellt japanskt konsthantverk är en stor inspirationskälla för Oya, men han låter sig även påverkas av miljöer, möten och upplevelser i sitt nya hemland Sverige — intryck som både formar hans idéer och honom själv som konstnär. Här har han utvecklat en tongivande målerisk mönstervärld med sprudlande färgskala, långt från de jordnära toner som dominerar det japanska bruksgodset.
"Keramik har otroliga möjligheter. Med den kan jag skapa olika känslor, ytor och föremål – från praktiska ting till konst. Jag gör enkla former som jag kombinerar med glasyrens slumpmässiga beteende. Det är som att måla på duk."
Masayoshi Oya (f. i Tokyo 1979) bor och arbetar i Göteborg där han driver Studio Oyama. Han har en master i konsthantverk från HDK och har även studerat keramik vid Capellagården och Aichi Prefectural Seto Yogyo School, Aichi, Japan. Han har bl.a. ställt ut på Göteborgs konstmuseum, Designmuseet i Helsingfors, Wanås Konst, Sveriges ambassad i Tokyo, Röhsska museet och Kunstmuseet i Tønder. 2019 mottog han Sten A Olssons kulturstipendium och 2022 Ulrika Hydman Valliens Stiftelses stipendium.
Till utställningen publiceras en katalog med ett samtal mellan Masayoshi Oya och krukmakaren Ingegerd Råman, modererat och författat av kulturjournalisten Gunnar Bolin. Katalogen formges av Stefan Engblom med bilder av Patrik Lindell. Utställningens scenografi är skapad av TAF Studio.
Tack till Estrid Ericsons Stiftelse, Tore G. Wärenstams stiftelse, Kulturrådet, Region Jönköpings län, Värnamo kommun och Vandalorums partners: Hamrin, Liljedahl, Svenstig
Foton: Daniel Grizelj
Mellan åkrarna i utkanten av småländska Värnamo ligger Vandalorum, ett museum där vår tids mest tongivande konst och design visas. Ett stenkast bort möts E4:an och riksväg 27 som gemensamt binder samman Sverige. Initiativtagare till Vandalorum är Sven Lundh och uppbyggnaden har möjliggjorts finansiellt av företagarfamiljerna Hamrin, Liljedahl och Svenstig. Byggnaderna, som minner om den monumentala torklada som en gång låg på platsen, är uppförda efter ett originalkoncept av den prisbelönte italienske arkitekten Renzo Piano. En av Vandalorums lador är hemvist åt Smålands Konstarkiv, vars utställningar främst lyfter fram konstnärer med koppling till Småland. Vandalorums trädgård är skapad av den holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolf.