2023-12-05 14:05Pressmeddelande

Kalinka Ussing ny verksamhetschef för Smålands Konstarkiv

Torsdag 7/12 kl 13 presenterar Smålands Konstarkiv Kalinka Ussing som ny verksamhetschef. För mer information och anmälan till pressträff, kontakta info@smalandskonstarkiv.se

Kalinka Ussing är konsthistoriker och kommer senast från Sörmlands museum där hon de senaste åren varit verksam som curator för bild och form. 2017-2021 var hon verksamhetsledare för Nässjö konsthall. Hon har tidigare arbetat med utställningar och förmedling vid olika museer i Stockholm och har varit intendent vid bl. a. Uppsala konstmuseum och drivit konstprojekt vid Jönköpings läns museum. Kalinka Ussing har en lång erfarenhet av utställningsarbete och har under en rad år arbetat med att tillgängliggöra konst för en bred publik.

Konsten ska vara en aktiv del av samhället och är viktigare än någonsin. Jag kommer att arbete för att starka Smålands konstarkiv som en viktig och vital arena för Smålands konstliv, säger Kalinka Ussing.

Styrelsen är otroligt glad över att Kalinka Ussing nu tillträder som ny verksamhetschef för Smålands Konstarkiv. Hennes erfarenheter och kunskap tillsammans med hennes stora engagemang för konsten och konstnärerna kommer betyda mycket för såväl vår verksamhet som för vår publik, säger Karin Lundh, styrelseordförande Smålands Konstarkiv.

Kalinka Ussing tillträder sin nya tjänst 8/1 2024 och efterträder Nicolas Hansson.

Smålands Konstarkivs verksamhet omfattar 4-5 utställningar per år. I verksamheten ingår även ett studiearkiv där Smålands Konstarkivs samling finns tillgänglig för allmänheten vid förbokning. De konstnärer som finns representerade har anknytning till Småland. Här finns bland annat en betydande Vera Nilsson-kollektion.

Smålands Konstarkiv drivs av en stiftelse med huvudmän från Värnamo kommun, Region Jönköpings län, Region Kronoberg, Regionförbundet södra Småland samt Smålands Konstnärsförbund. Ordförande i stiftelsen är Karin Lundh.

1986 tog Smålands Konstarkiv och Smålands Konstnärsförbund initiativ till det som skulle bli Vandalorum. Smålands Konstarkiv samarbetar idag med Vandalorum som en självständig stiftelse.

Mellan åkrarna i utkanten av småländska Värnamo ligger Vandalorum, ett museum där vår tids mest tongivande konst och design visas. Ett stenkast bort möts E4:an och riksväg 27 som gemensamt binder samman Sverige. Initiativtagare till Vandalorum är Sven Lundh och uppbyggnaden har möjliggjorts finansiellt av företagarfamiljerna Hamrin, Liljedahl och Svenstig. Byggnaderna, som minner om den monumentala torklada som en gång låg på platsen, är uppförda efter ett originalkoncept av den prisbelönte italienske arkitekten Renzo Piano. En av Vandalorums lador är hemvist åt Smålands Konstarkiv, vars utställningar främst lyfter fram konstnärer med koppling till Småland. Vandalorums trädgård är skapad av den holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolf.

Administrativ chef, Vandalorum
Malena Sandahl