2024-01-02 09:29Pressmeddelande

Besöksrekord för Vandalorum 2023!

Lisa Larson, Vandalorum. Foto Patrik Lindell / Vandalorum

2023 slog Vandalorum nytt publikrekord och har för första gången haft över 100.000 besökare, närmare bestämt 109.061! Ökningen var 23 % jämfört med det tidigare rekordåret 2022. Lisa Larsons utställning i Lada 1 är den mest välbesökta i museets historia. Med anledning av den stora publiktillströmningen har hennes utställning förlängts till och med 7/4 2024.

Museichef Elna Svenle: ”Vi kan se tillbaka på ett fantastiskt år och är otroligt glada över det gensvar både våra utställningar och vår nyanlagda trädgård av Piet Oudolf har fått. Vi har haft besökare från hela norra Europa."

Vandalorums trädgård är skapad av den holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolf. Det är hans första trädgård vid en nordisk kulturinstitution och omfattar bl.a. en 3 500 m² stor perennäng. Monumentalkonstverket innehåller ca 26 000 plantor av drygt 100 olika slag. Växterna är valda utifrån struktur och skulptural kvalitet, för att tilltala under alla fyra årstider.

Piet Oudolfs trädgård på Vandalorum 2023

Trädgården har möjliggjorts av Vandalorums Partners: företagarfamiljerna Hamrin, Liljedahl och Svenstig; Mats Skogsfors; Bertil & Britt Svenssons stiftelse för belysningsteknik; samt Hjalmar Wicanders Fond.

Under 2023 har följande huvudutställningar visats på Vandalorum: Lisa Larson (pågår till 7/4 2024), Front - Design by Nature: Bruno Mathsson-priset 2023 (pågår till 1/4 2024),  Sigrid Sandström: Under tiden och Pierre Sindre: Bruno Mathsson-priset 2022. Vandalorum har också medverkat i Smålandstriennalen och Bästa Biennalen.

På Smålands Konstarkiv i Vandalorum har följande utställningar visats: Remus Wilson: Öppna rummet (pågår till 7/1 2024), Magni Moss: Pleasant Pineapple, Amanda Cardell: Det stora gungflyet, Ida Pettersson Preutz: Lapptäcksfärd, Carl Henry Ek: Cloud-Based Default Network och Maria Bang Espersen: Nordiska Mytologier.

Bilder:
Lisa Larsons utställning på Vandalorum, foto Patrik Lindell / Vandalorum
Piet Oudolfs trädgård på Vandalorum, foto Deltavormgroep / Vandalorum

Mellan åkrarna i utkanten av småländska Värnamo ligger Vandalorum, ett museum där vår tids mest tongivande konst och design visas. Ett stenkast bort möts E4:an och riksväg 27 som gemensamt binder samman Sverige. Initiativtagare till Vandalorum är Sven Lundh och uppbyggnaden har möjliggjorts finansiellt av företagarfamiljerna Hamrin, Liljedahl och Svenstig. Byggnaderna, som minner om den monumentala torklada som en gång låg på platsen, är uppförda efter ett originalkoncept av den prisbelönte italienske arkitekten Renzo Piano. En av Vandalorums lador är hemvist åt Smålands Konstarkiv, vars utställningar främst lyfter fram konstnärer med koppling till Småland. Vandalorums trädgård är skapad av den holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolf.

Administrativ chef, Vandalorum
Malena Sandahl