2024-05-30 11:01Pressmeddelande

Arbete/Plats: Ny utställning med Kungl. Konsthögskolan

Utställning i Galleriet 5/6-1/9 2024

Pressvisning onsdag 5/6 kl 13 med studenter från Kungl. Konsthögskolan, representanter från industrin och Oscar Guermouche, programansvarig Konst & industri. Anmälan till johanna.hansson@vandalorum.se eller 0370-30 22 13.

Den 5 juni öppnar utställningen Arbete/Plats, ett projekt initierat av programmet Konst & industri på Vandalorum, där fem studenter från Kungl. Konsthögskolan under våren 2024 samverkat med industrier i Värnamo: DS Smith, förpackning i wellpapp, Mikroponent, laserskärning och etsning, och Mandus Wire, trådbockning och svetsning. Tillsammans har studenterna och industrierna laborerat med material och tillvägagångssätt, form och funktion, och samtidigt fått en inblick i varandras synsätt och förutsättningar.

Konst och industri har haft en lång och komplex relation, ibland entusiastisk, ibland problematisk. Från en opportunism där konsten blir ett sätt att generera kulturellt kapital för företag och där industrin endast betyder ekonomisk resurs för konsten, så finns möjlighet till andra processer. Processer där tekniker och möten mellan olika färdigheter är fruktbara och skapar både sociala och konstnärliga värden.

Titeln Arbete/Plats betonar processen och handgripliga förhållningssättet vi fokuserat på. Vad genereras när vi delar en plats utan att nödvändigtvis dela mål och vad kan vi lära oss av det mötet? Hur förändras studenternas verk och processer när de möter andra tekniker och rum än vad vi vanligtvis ser på konsthögskolor? Vad finns det för industrin att hämta i ett konstnärligt tillvägagångssätt?

Programmet Konst & industri på Vandalorum, bjuder in konstnärliga högskolor för att samverka med småländsk industri. Programmet fokuserar på utbyten av perspektiv och förhållningssätt genom kritiska undersökningar av material, processer och produkter.

Medverkande studenter:
Silja Beck, Viktor Berglind Ekman, Kristina Nenzén, Hedvig Wijkström och Annie Åkerman

Medverkande industrier:
DS Smith, Mikroponent och Mandus Wire

Om Konst & industri-programmet på Vandalorum
Under våren 2023 inledde Vandalorum och The Hamrin Foundation ett för Sverige unikt utbildningsprogram där konst- och designstudenter vid svenska lärosäten samarbetar med småländsk industri. Genom kritiska undersökningar av material, process och produkt är målet att generera utbyten av perspektiv och förhållningssätt. Programmet har sin hemvist på Vandalorum, där varje projekt kommer att presenteras i en publik utställning, och leds av konstnär Oscar Guermouche.

Om The Hamrin Foundation
The Hamrin Foundation skapar interdisciplinära projekt som förflyttar samhället, akademin och näringslivet. Stiftelsen investerar i forsknings- och utvecklingsprojekt inom bland annat media och viktiga samhällsfrågor. The Hamrin Foundation grundades 1986 i Småland. Sedan 1988 har The Hamrin Foundation investerat cirka 320 miljoner kronor i forskning.

Mellan åkrarna i utkanten av småländska Värnamo ligger Vandalorum, ett museum där vår tids mest tongivande konst och design visas. Ett stenkast bort möts E4:an och riksväg 27 som gemensamt binder samman Sverige. Initiativtagare till Vandalorum är Sven Lundh och uppbyggnaden har möjliggjorts finansiellt av företagarfamiljerna Hamrin, Liljedahl och Svenstig. Byggnaderna, som minner om den monumentala torklada som en gång låg på platsen, är uppförda efter ett originalkoncept av den prisbelönte italienske arkitekten Renzo Piano. En av Vandalorums lador är hemvist åt Smålands Konstarkiv, vars utställningar främst lyfter fram konstnärer med koppling till Småland. Vandalorums trädgård är skapad av den holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolf.

Publik- och kommunikationsansvarig, Vandalorum
Johanna Hansson