2024-01-03 08:34Pressmeddelande

2024 års huvudutställning: Garden Futures

Stefano Boeri, Bosco Verticale, Milan, 2014  © Stefano Boeri Architetti

Garden Futures: Design som växer
Utställning i Lada 1, Lada 2 och utomhus

27 april—13 oktober 2024
Pressvisning 26 april kl 10

Vandalorum kan stolt presentera Garden Futures, den första utställningen som ur ett globalt perspektiv utforskar trädgårdens historia, samtid och framtid. Var kommer dagens trädgårdsideal ifrån och vilka modeller är på frammarsch? För många konstnärer, formgivare och landskapsarkitekter är trädgården ett laboratorium för nya idéer, en plats att föreställa sig hur vi kan uppnå en bättre framtid. I en tid präglad av klimatkris, globalisering och osäkerhet kring matförsörjning, har trädgården blivit vår kanske mest demokratiska experimentyta för hållbarhet, biologisk mångfald och social rättvisa. Utställningen behandlar dessa frågor, och många fler, med hjälp av ett brett spektrum av exempel från konst, design, vardagskultur och landskapsarkitektur – från solstolar till vertikala stadsodlingar, från kollektivträdgårdar till levande byggnader, från konstprojekt till naturalistiska oaser.

Utställningen är producerad av Vitra Design Museum, Wüstenrot Foundation och Nieuwe Instituut, i samarbete med Vandalorum. Den är formgiven av den prisbelönta designduon FormaFantasma (Italien, Guest of Honour vid Stockholm Furniture Fair 2024). Utställningen innehåller verk av drygt 100 konstnärer, formgivare, landskapsarkitekter mm, däribland Aino Aalto (Finland, f 1894-1949), Marjan van Aubel (Nederländerna, f 1985), Stefano Boeri (Italien, f 1956), Roberto Burle Marx (Brasilien, 1909-94), Zheng Guogu (Kina, f 1970), Derek Jarman (Storbritannien, 1942-94), Alexandra Kehayoglou (Argentina, f 1982), Jamaica Kincaid (Antigua & Barbuda/USA, f 1949), Peter Korn (Sverige, f 1973), Ulla Molin (Sverige, 1909-97), Märta Måås-Fjetterström (Sverige, 1873-1941), Piet Oudolf (Nederländerna, f 1944) och Mien Ruys (Nederländerna, 1904-99).

Piet Oudolf, Oudolf Garten on the Vitra Campus, Weil am Rhein, 2020 © Vitra

Trädgården som paradis
Utställningen inleds med en fördjupning i trädgården som idealiserad plats. Överallt där människor tar ut en bit natur för att skapa en trädgård avslöjar dess utformning hur de förhåller sig till naturen, som individer eller samhällsgrupp. Trädgården har genom historien varit en plats där praktiskt arbete samexisterar med djup symbolisk, filosofisk eller till och med religiös betydelse.

Kieran Dodds, Debre Ensesa, Ethiopia, 2018

Trädgården som spegel av samhället
Trädgårdar återspeglar varje samhälles värderingar, kulturella utveckling samt kommersiella och politiska förändringar. Utställningens andra avsnitt illustrerar hur även privata trädgårdar är komplext sammankopplade med samhället. Den utforskar t.ex. hur idealen om självförsörjning har manifesterat sig i stadsområden genom historien, eller att många växter i västvärldens trädgårdar har rötter i kolonialismen. Här presenteras bl.a. Green Guerilla-gruppen i New York som under 1970-talet omdefinierade trädgården till en plats för social rättvisa och folkligt deltagande.

Trädgården som testyta
Vad vägleder vårt tänkande och våra beslut i trädgårdsdesign? Vilka ideal upprätthåller vi, vad strävar vi efter, och varför tilltalar trädgårdar oss så mycket? Dessa frågor utforskas i utställningens tredje del, genom berättelser om banbrytande trädgårdsskapare från olika delar av världen. Var och en av dem närmar sig trädgårdsarbete som ett laboratorium för nya idéer. Här lyfts bl.a. den amerikanska författaren och trädgårdsmästaren Jamaica Kincaid, vars trädgård har inspirerat henne att reflektera över kolonial historia, kulturell appropriering och tvångsförflyttning av folk.

Ulla Molins trädgård i Höganäs, foto Gabriella Dahlman

Världen som trädgård
Traditionellt har trädgårdar betraktats som fristäder där människor har skapat en tam version av vild natur. Men den nuvarande situationen tvingar oss att fråga oss, vem behöver skydd och från vad? Det finns inga områden på jorden som inte påverkats av mänsklig aktivitet. När konsekvenserna av mänskliga handlingar obönhörligt omvandlar vår miljö blir hela planeten en trädgård som vi måste odla och vårda. I en tid av klimatförändringar, ekonomisk orättvisa och social isolering kan trädgården fungera som en plats för lösningar av dessa problem. Ett exempel på detta är den argentinska konstnären Alexandra Kehayoglou som undersöker den till synes varaktiga versionen av bekanta landskap i en tid när klimatförändringar hotar deras existens. Hennes gigantiska handtuftade textila verk Meadow (2023), som skapats specifikt för utställningen, är avsedd att gå på och utforskas med olika sinnen.

Piet Oudolf på Vandalorum
Den holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolfs monumentala trädgård för Vandalorum, som färdigställs under våren 2024, utgör en central del av utställningen. Oudolf är en pionjär inom den rörelse som sedan 1980-talet verkat för alternativ till dekorativa och strikt hållna trädgårdar. Inspirationen hämtas istället från naturens växtlighet, med inriktning på perenner, gräs och buskar som traditionellt inte ansetts vara trädgårdsplantor. Växterna är valda utifrån färg, struktur och skulptural kvalitet, för att tilltala under alla fyra årstider.

Till utställningen spelas en ny film in av Tomas Boman (f. 1965) och Kajsa Andersö (f. 1962) som följer arbetet med skapandet av Piet Oudolfs trädgård på Vandalorum. Boman och Andersö har arbetat inom svensk film sedan 1980-talet och har gjort filmer om bl.a. Gert Wingårdh, Gunnar Asplund, Sigurd Lewerentz och Liljevalchs tillbyggnad.

Utställningen åtföljs av en påkostad illustrerad publikation som inkluderar essäer, intervjuer och fallstudier av banbrytande trädgårdsprojekt (ISBN 978-3-945852-53-8). För pressexemplar, vänligen kontakta malena.sandahl@vandalorum.se

Garden Futures på Vandalorum möjliggörs av
Hasselfors Garden, Sweden Green House, Mats Skogsfors, Tore G Wärenstams stiftelse

Vandalorums programverksamhet genomförs med stöd av
Kulturrådet, Region Jönköpings län, Värnamo kommun, Vandalorums Partners: familjerna Hamrin, Liljedahl, Svenstig

Tack även till Nelson Garden, Hjalmar Wicanders Fond, Bertil & Britt Svenssons stiftelse för belysningsteknik, Designmuseet och Finlands arkitekturmuseum i Helsingfors

Märta Måås Fjetterström, foto Anette Nilsson MMF AB

Curatorer:
Vitra Design Museum: Viviane Stappmanns, Nina Steinmüller
Nieuwe Instituut: Marten Kuijpers, Maria Heinrich

Bildtexter:
Stefano Boeri, Bosco Verticale, Milano, 2014 © Stefano Boeri Architetti, foto The Blink Fish, 2018
Piet Oudolf, Oudolf Garten på Vitra Campus, Weil am Rhein, 2020 © Vitra, foto Dejan Jovanovic
Kieran Dodds, Debre Ensesa, Etiopien, 2018, foto Kieran Dodds
Ulla Molins trädgård i Höganäs, foto Gabriella Dahlman
Svarta trädgårdsmattan, formgiven 1923 av Märta Måås-Fjetterström, foto Anette Nilsson, MMF AB

Piet Oudolfs trädgård på Vandalorum 2023Piet Oudolfs trädgård på Vandalorum, foto Deltavormgroep / Vandalorum


Om Vandalorum

Mellan åkrarna i utkanten av småländska Värnamo ligger Vandalorum, ett museum där vår tids mest tongivande konst och design visas. Ett stenkast bort möts E4:an och riksväg 27 som gemensamt binder samman Sverige. Initiativtagare till Vandalorum är Sven Lundh och uppbyggnaden har möjliggjorts finansiellt av företagarfamiljerna Hamrin, Liljedahl och Svenstig. Byggnaderna, som minner om den monumentala torklada som en gång låg på platsen, är uppförda efter ett originalkoncept av den prisbelönte italienske arkitekten Renzo Piano. En av Vandalorums lador är hemvist åt Smålands Konstarkiv, vars utställningar främst lyfter fram konstnärer med koppling till Småland. Vandalorums trädgård är skapad av den holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolf.


Kontaktpersoner

Pressansvarig, Vandalorum
Malena Sandahl